”Rasistisk” reklamkampanj stoppas i DN – Rätt eller fel?


Under parollen ”Vi städar Sverige – idag” och med en bild på två städare som håller upp handen på en ung kille hoppades idrottsrörelsens miljöorganisation ”Städa Sverige” på att förmedla budskapet ”vi lyfter ansvarstagande ungdomar”. Ett budskap som inte riktigt nådde fram till Dagens Nyheters läsare, om man säger så…

Kredd: Städa Sverige, annons i DN.

Istället för tolka det som att städarna på något vis lyfte idrotts-Sverige så greppade pöbeln sina högafflar och facklor och stormade organisationens Facebook-sida som en digital BLM-demonstration i miniatyrformat (fast med med södermalms-medelklassen vid rodret då).

”Hej! Hur tänkte ni här? Under parollen ”Städa Sverige” har ni två personer som håller i en, till synes, invandrarkille med tång. På helsida i DN.”
Bilden, språket, syftet… Vad vill ni ha sagt med kampanjen? Hur sjutton lyckas man pröjsa en annons och floppa så totalt.
”Även att ni använder ordet ”Vi” – ”Vi städar framtiden” – i kombination med en bild på endast vita personer som städar, befäster att Vi:et syftar på vita personer.”

Och Städa Sverige inser snart sitt misstag och drar tillbaks kampanjen och tackar de upprörda rösterna för att ha talat dem till bättre vetande! Så vad säger du, håller du med om att reklamen är rasistisk? 

Kära läsare! WZUP är varken en suspekt studiecirkel på ABF där arga feminister gör potatisstämplar med underliven, eller en miljöpartistisk orienterad tidningsredaktion, och får därför inte ta del av dina skattepengar. Vill du ändå vara säker på att dina surt förvärvade stålar hamnar på vårat fikabord i form av billiga Eldorado-kakor så välkomnar vi varmt donationer och dricks! Swish: 0709249392
What's Your Reaction?
HAHA! HAHA!
16
HAHA!
URK! URK!
1
URK!
WTF?! WTF?!
3
WTF?!
NAAW... NAAW...
1
NAAW...
GRRR... GRRR...
0
GRRR...
*LUV* *LUV*
1
*LUV*
OH YEAH! OH YEAH!
2
OH YEAH!
*SNYFT* *SNYFT*
0
*SNYFT*
WOW! WOW!
0
WOW!

Tänker, tycker, skriver (utan inbördes ordning) om allt möjligt här på WZUP. Föredrar humorgenren men är också en fena på nigeriabrev, bluffakturor och anonyma elaka kommentarer till folk på nätet som han känner sig underlägsen, eller på något sätt avundas.

”Rasistisk” reklamkampanj stoppas i DN – Rätt eller fel?

log in

reset password

Back to
log in