Efter kritiken mot meme-reklamen – Bahnhof skiter i Reklamombudsmannen

När Bahnhof sökte nya medarbetare med den internet-klassiska ”Distracted Boyfriend”-memen blev någon förstås skit-kränkt och anmälde kampanjen till Reklamombudsmannen (RO). Anmälaren menade att memen som...


När Bahnhof sökte nya medarbetare med den internet-klassiska ”Distracted Boyfriend”-memen blev någon förstås skit-kränkt och anmälde kampanjen till Reklamombudsmannen (RO). Anmälaren menade att memen som användes var ”sexistisk”. Bahnhof i sin tur försvarade sig med att: ”Bilden visar en situation där en person är uppenbart mer intresserad av någon annan än sin partner, och en partner som är upprörd över detta. Situationen anspelar på svartsjuka och längtan efter något som är bättre än det man redan har.”

Men Reklamombudsmannen gick på anmälarens linje och fastslår att memen är ”könsdiskriminerande” för att kvinnor porträtteras som utbytbara och som sexobjekt.

”Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sex­objekt. Fram­ställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till reklamen, som är en platsannons för att rekrytera säljare, drifttekniker och en webbdesigner (…) Nämnden finner vidare att framställningen av mannen – genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna –  förmedlar  en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande (…) Reklamen är därför även könsdiskriminerande mot män och den strider även i detta avseende mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler, skriver ROs opinionsnämnd i ett yttrande.”

Och nu erbjuder RO ett samarbete till Bahnhof för att vara behjälpliga med vilken typ av reklam som är ålrajt i framtiden. Men Bahnhof ger kalla handen. Eller som Feber uttrycker det; ”långfinger i textform”.

Så här skriver Bahnhofs representant i sitt svar till RO:

Hej, ditt syfte till möte är aningens otydligt men jag anar att ditt mål med mötet är att be oss att frivilligt finansiera er stiftelse på en årlig summa mellan 10 000 kr och 70 000 kr. Och att ni därefter erbjuder oss ”årlig utbildning i marknadsetiska frågor samt copy advice om specifika kampanjer.”*
Jag kan å min sida vara väldigt tydlig mot dig – det kommer inte att hända.”

Bildkredd: Reddit
Vill du ha mer slösurf, intressanta diskussioner, roliga bilder och balla videos i ditt facebook-flöde så släng in en lajk på WZUP. Tryck på gilla-knappen här under. Do it!


log in

reset password

Back to
log in